De kern van goed interieurontwerp

F03BFF2B-0D18-4662-A0A9-9E674BCEBB23.jpg

Er zijn oneindig veel dingen om rekening mee te houden als je een interieurontwerp maakt. Zo is er circulatie, kleurgebruik, stijl(combinaties), functionaliteit, verlichting, elektriciteitspunten, duurzaamheid, materiaalgebruik,… om er maar enkele op te noemen.

Deze verschillende thema’s binnen het ontwerp zijn echter maar middelen die ingezet worden om uiteindelijk een gevoel te bekomen. Dit ‘gevoel’ wil ik graag verder exploreren en benoemen. Ik ben namelijk geen interieurarchitect geworden om de circulatie van de ruimte te verbeteren, of verlichtingspunten juist te plaatsen. Wat ik wel beoog is om mensen te inspireren, iets te doen voelen, samen te brengen, te ondersteunen aan de hand van de ruimte waarin ze zich bevinden.

Interieurontwerp gaat dus niet echt over de ruimte, maar wel de menselijke perceptie van die ruimte. We spelen in op de zintuigen en gevoelens van de mens, en proberen die te sturen. ‘Sfeer’ is een woord dat gebruikt wordt om dit te beschrijven, maar ook dit is een vaag concept. Wat bepaalt de sfeer van een ruimte? Verhoudingen, klank, veroudering van materialen, lichtinval, interieur-exterieur relatie, textuur, compositie,… zijn allemaal elementen die bijdragen tot de beleving van sfeer.

Een interieur kan perfect volgens de regels van de kunst zijn ingericht zonder aangenaam aan te voelen. Dit ‘aangenaam’ is natuurljk ook voor iedereen anders en hangt af van persoonlijke voorkeuren. Als we als ontwerper die persoonlijke voorkeuren van onze klant weten te achterhalen kunnen we pas echt alles gaan inzetten om het interieur volledig bij hen te doen passen, en dus ook de juiste sfeer te bekomen.

Dit is de reden dat ik elke nieuwe klant eerst wat wil leren kennen voordat ik over ga tot ‘de orde van de dag’. Het is mijn taak als ontwerper om op onderzoek te gaan naar wie de klant is en wat voor hem/haar belangrijk is. Vaak weten mensen niet echt te benoemen wat ze ‘mooi’ of ‘leuk’ vinden aan een bepaalde ruimte. Aan de hand van vragen die ze wel gemakkelijk kunnen beantwoorden zoals ‘Wat is je favoriete vakantiebestemming?’ Of ‘Wat doe je het liefst op een zondag-namiddag?’ gaan we in gesprek over waarom dat juist zo goed aanvoelt.


Een andere manier om die persoonlijke voorkeuren te ontdekken is door het analyseren van een interieurstijl. Hoe ik kijk naar het concept ‘stijl’ is misschien wat verschillend van andere interieurarchitecten. Voor mij is een interieurstijl niet meer dan een prefab pakketje van eigenschappen. Ik toon het aan aan de hand van een voorbeeld. Pastel kleuren, lichte houtsoorten, simpele afgeronde vormgeving, lichtrijk vormen samen de basis van de Scandinavische interieurstijl. Wanneer een klant dus de voorkeur voor een bepaalde stijl aangeeft vind ik het interessant om op zoek te gaan naar welke eigenschappen in deze stijl hem/haar precies aanspreken. Deze inzichten gebruik ik dan om de sfeer in het interieurontwerp helemaal op maat van de klant te maken.

Ik laat mijn klanten ook altijd een zelfgemaakte stijlquiz invullen (deze vind je hier). Hieruit komt nooit 1 resultaat maar er worden altijd 3 of meer stijlen in verschillende percentages getoond. Ik ken niemand die zomaar in dat ene stijlvakje past. Laat je inspireren door een interieurstijl, maar staar je er niet blind op. Een combinatie van stijlen, of gewoon van eigenschappen zal voor een veel unieker en persoonlijker resultaat zorgen.


Dit onderzoek naar mijn klant en zijn/haar voorkeuren is voor mij het startpunt voor elk ontwerp. Daarna is het natuurlijk een kunst om deze verworven informatie te verwerken in een interieur dat in balans is en een goede samenhang heeft. Het is elke keer opnieuw een super interessante oefening die telkens weer tot een heel uniek resultaat leidt. Ja, ik hou van mijn job!